Uistelua Replotissa

Busse jäissä Viikonloppuna olimme perinteisellä syksyn uistelureissulla Jukan ja Kimmon kanssa. Nyt jo toisen kerran kohteena Replotin maisemat. Jukka oli työreissulla Pietarsaaressa ja Vaasassa ja Kimmo tuli samalla kyydillä. Treffasimme Kivihaassa ja teimme tarvittavat hankinnat kaupasta Kimmon kanssa, kun Jukka lähti tekemään lisää venekauppaa. Suunnitelma oli mennä Kimmon kanssa veneellä mökille ja Jukka tulisi sinne myöhemmin autolla.

Torstai-aamulla olin jo käynyt mökillä hakemassa kelluntahaalarin ja bensakanisterit. Silloin oli sillalla tuuli 19 m/s! Vähän arvelutti miten poikien käy. Lähdimme kuitenkin Kimmon kanssa vesille torstai-iltapävällä ja sillalle asti matka sujui joten kuten, mutta pohjoistuuli oli kyllä hurja. Aallot löivät veneen yli jo ennen siltaa ja epäilykseni perillepääsystä vahvistuivat.

Silta-aukon jälkeen pohjoistuuli pääsi puhaltamaan suoraan avomereltä ja ruoriin hätyytetty Kimmo totesi parin minuutin yrittämisen jälkeen tehtävän mahdottomaksi, ainakin yhden oluen vihneessä! Otimme käyttöön suunnitelma B:n ja ajoimme veneen suojaan Bernyn laituriin sillan kupeeseen. Sieltä soitimme Jukalle uudet koordinaatit. Ehdimme juuri kantaa tavarat rantaan ja tilaamaan oluet, kun Jukka tuli. Hän nimesi paikan “Kädettömien Kippareiden Kuppilaksi”, koska meillä oli jäänyt homma vaiheeseen. Tästä samasta aiheesta saimme Kimmon kanssa kuulla tasaisin väliajoin koko parin päivän ajan. No, me luokittelimme ne automiehen kommenteiksi.

Soitimme vielä Teponkin hätiin torstai-illalla. Nimittäin syvä huoli valtasi meidät, jos joudumme liikkumaan autolla edestakaisin. No Teppo oli helppo houkutella saunan, oluen, hyvän ruoan ja seuran kannustamana lähtemään Replottiin. Aamulla saimme hänet houkuteltua jopa merelle asti ja Tepolle(kin) tuli perjantaista rokulipäivä.

Siinäpä oikeastaan tärkeimmät tapahtumat olivatkin. Uistelimme pitkän perjantaipäivän vaihtelevissa keleissä ilman minkäänlaista havaintoa kaloista. Ainoastaan niukat rommiannokset, miehistön jatkuvat väittelyt ja kinastelut ja Tepon pieni merenkäynnin aiheuttama huonovointisuus toivat vähän piristystä muuten tapahtumaköyhään päivään.

Teppo jätettiin päivän päätteeksi Bernylle, josta hän lähti kohti kaupunkia. Muu miehistö siirtyi jäiden läpi Replotin mökin kurjuuteen saunomaan ja nauttimaan poronkäristyksestä. Alkupalana oli kylmäsavulohta Maalahden limpun ja sipulin kanssa. Lauantaina oli muuten kalojen suhteen sitten vähän hiljaisempaa.

Kuvasatoa reissusta löytyy täältä.

JK! Kuvat ovat ladattavissa zip-filena myös täältä