Tagi: Thaimaa

Krabi, Ao Nang 6.-10.4.2010

Tiistain aloitimme testaamalla paikallisen hieronnan tason. Rantatien päässä on parisenkymmentä hierontapaikkaa, jotka ovat vieri vieressä olevia katoksia. Meidät bongasi jo alkutaipaleelta yksi innokas myyjä, joka onnistui työssään. Otimme molemmat palaneen ja herkän ihon vuoksi Alloeveera-käsittelyn ja jalkapohjien hoidon. Kaijalle tehtiin lisäksi kasvohoito, manikyyri ja pedikyyri. Koko hoidon kustannus oli yhteensä alle 30 euroa. Samalla reissulla kävimme kuvailemassa paikallisia apinoita, jotka ovat yllättävän kesyjä. Iltapäivällä teimme vielä aivan turhan reissun Krabissa oleviin ostoskeskuksiin Outlet Villageen ja Tescoon.

Keskiviikkona oli vuorossa snorklausreissu vol 2. Nyt suuntasimme Phi Phi-saarten ympäristöön. Korallit eivät täällä olleet aivan yhtä hienoja kuin Koh Haalla, mutta hienoja kokemuksia saimme täälläkin. Pysähdyimme kolmeen paikkaan, joissa oli mahdollisuus snorklata, mutta opasten kömmähdyksen takia emme päässeet ensimmäisessä paikassa veteen asti lainkaan. Se saattoi olla kyllä hyväkin asia, koska meduusoja oli tosi paljon ja ne aiheuttivat vedessä olijoille tuskaisia kosketuksia. Nyt mukana oli myös kertakäyttöinen kamera vedenalaiseen kuvaamiseen. Alla muutama näyte, jotka eivät valitettavasti laadultaan ole kovin hyviä. Jos tätä hommaa enemmän harrastaa, niin se kunnon kamerasuoja tai erillinen vedenkestävä kamera olisi oltava.

Torstaiksi hommasimme laivaliput Phi Phi-saarelle. Meidät noudettiin aamulla hotellilta ilmastoidulla pikkubussilla, joka vei meidät Krabi Townin satamaan, josta laiva vei meidät Phi Phille. Matkaan meni n. 1,5 tuntia ja aurinkoa oli mukava ottaa kannella, kun tuuli vähän jäähdytti ihoa.

Saarella kiertelimme putiikkeja ja istuskelimme kahviloissa ja rantabaareissa, mutta aurinkoa siellä ei pystynyt ottamaan. Kuumuus oli niin valtava, että jopa me hakeuduimme varjoon aina kun mahdollista. Paluumatkalla sitten taas istuimme laivan kannella. Takaisin hotelliin meidät piti viedä samalla pikkubussilla, mutta paluumatkalaisia oli vain muutama, joten tuo auto ei sitten lähtenytkään vaan meidät ohjattiin jonkinlaisen kuorma-auton avolavalle. Ilmastointia ei ollut, mutta tuuletus pelasi erinomaisesti. Taittui se matka tuollakin välineellä 🙂

Perjantaina kävimme aamulla paikallisen tohtuurin luona, joka antoi Piialle kovan lääkityksen korvatulehduksen hoitamiseen. Sen jälkeen suuntasimme pitkähäntäveneellä läheiselle Rileyn rannalle, joka on mantereella, mutta sinne ei pääse muuta kuin vesiteitse. Sekin ranta todettiin maisemineen erinomaisen hyväksi.

Lauantai aamun vietimme hotellin altaalla itseämme grillaten ja loppuväritystä ottaen. Haikein mielin lähdimme paluumatkalle ja totesimme, että viikko tällaisessa paratiisissa on liian lyhyt aika!

Krabi, Ao Nang 3.-5.4.2010

Laskeuduimme Krabille hieman etuajassa n. klo 14.30 paikallista aikaa. Kun kone kurvasi terminaalin eteen, niin sadetta tuli kaatamalla. Ainoa lohtu siinä oli, että sade tuli vetenä eikä lumena! Ensimmäinen kokemus Thaimaan ilmastosta oli hätkähdyttävä. Järjettömän lämmin ja kostea ilma löi vastaan, kun koneesta astui ulos. Lämpötilaero lähtömaahan oli n. 40 astetta. Ensimmäisen iltapäivän käytimme paikkaan tutustumiseen ja romanttiseen rantakävelyyn Ao Nangin rannalla auringon laskiessa. Illalla kävimme nauttimassa ensimmäisen thai-illallisen pienessä oppaiden suosittelemassa paikassa ja ruoka osoittautui taivaallisen hyväksi.

Sunnuntaipäivä käynnistyi aamiaisella, joka oli vähän matkustaneiden matkalaisten mielestä ehdottomasti “paras aamiainen ikinä”. Aurinkomatkojen infon jälkeen otimme ensimmäisen pitkähäntäveneen, jolla posautimme Poda-saarelle. Se on lähin saari Ao Nangista, johon matkaan kuluin n. 20 minuuttia. Siellä Pehtoori löysi itsensä yllättäen perin turistimaisessa asennossa selällään aurinkoa ottamassa. Ei oikeasti pässimpää touhua noin hetkellisesti 🙂 Vähän piti kuitenkin vaellella rannalla myös varsinaisen rannan ulkopuolelle, josta tämä korallikuva

Palasimme iltapäivällä mantereelle ja ilta kului jo totutun kaavan mukaan hyvin syöden. Myös räätälillä piti pistäytyä tilaamassa pellavakopioita.

Maanantai-aamulla oli herätys jo klo 6.30 ja seitsemältä oli Ryan Diversin kuljetus odottamassa hotellin edessä. Ajoimme autolla rantaan, josta ajoimme pitkähäntäveneellä Ryanin laivalle, joka lähti viemään meitä kohti Koh Haa Yai-saaria. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja matkalaisen oli taas helppo näytellä tyytyväistä turistia oppaiden ohkauksessa.

Perillä kolmen ja puolen tunnin ajomatkan jälkeen meitä odotti ensimmäinen snorkaus-kokemus. Noita hetkiä en edes yritä kuvailla, koska se on asia, jonka täytyy itse kokea. Siitä voisi käyttää adjektiiveja uskomaton, käsittämätön, mieletön jne, mutta ne eivät pysty kertomaan mitä vedenalainen maailma avaa korallien ja kalojen muodossa snorklaajan silmien eteen. Eivät näkymät pinnan päälläkään olleet laguuneineen huonot. Hieno kokemus!

Paluumatkalla muodostui hieman pilviä ja sehän tarkoittaa aina upeaa auringolaskua.