Kategoria: Kuusingin päiväkirja (sivu 1 / 9)

Sipinrinne since 1994

Ensimmäistä kertaa jahihommissa Kuusamon maastossa, joten kyllä Sipinrinteessä piti käydä keittämässä nokipannukahvit ja paistamassa makkarat.

Kuusinki ja Saunavaara

Jahihommien välissä kävimme tutkimassa Kuusingin kalapaikkoja toispuol jokkee. Saunavaaran alue oli kyllä varsinainen nähtävyys. Iso alue täynnä vaunu- ja telttapaikkoja ja useita rakennuksia. Ehkä pysyn siellä pohjoispuolella.

Tallenna

2014

13.7.-16.7.2014 Mukana Jukka V & jml

13.7.2014
Olimme Kaijan kanssa lauantaina juhlissa Rovaniemellä ja teimme Jukan kanssa sunnuntaille treffit Pudasjärvelle. Sieltä Kaija ajeli takaisin kotiin ja Jukan kanssa suunnistimme Kuusamoon. Eväät haimme Prismasta ja joitain varustepäivityksiä Tärpistä. Sieltä ajelimme moikkaamaan Aaroa ja Kerttua ja sen jälkeen luvat, oluet ja lyhyet jokivarren kuulumiset leirintäalueella ja maastoon.

Sipinrinteessä kaikki oli kunnossa ja leiri pystyssä klo 19.00. Leirin kasaukseen muuten kuului myös Jukan ansiokkaasti hoitama kylppäriremontti, josta kuva alla:). Tämän jälkeen nautimme ensimmäiset nokipannukahvit terästyksineen, lyhyt taktiikka- ja suunnittelupalaveri ja joelle. Laskettelimme Pystyä ja Hanhivirtaa muutaman kerran, mutta tapahtumia ei ollut. Takaisin siis leirille hiomaan taktiikkaa.

14.7.2014
Perinteisen aamupalan jälkeen kalastelimme Sipinrilampareessa, Pystyllä ja Hanhivirrassa. Edelleen joki pysyi saaliin suhteen kitsaana.
Päivälliseksi nautimme melko perinteisen ensimmäisen illan ruoan eli valkosipuliperunoita ja poron sisäfilettä pippurisessa kermakastikkeessa punaviinin kera.
Illaksi taas Pystyä ja Hanhivirtaa. No actions.

15.7.2014
Aamupalan jälkeen pidimme pienet puutalkoot ja päiväkalastusessio kului yläjuoksulla välillä Pikkuvihtamutkat-Sipinkoski.
Päivälliseksi poronkäristystä mummon muusilla.
Illalla kalastelimme taas Pystyä ja Hanhivirtaa, mutta ilman tapahtumia. Leirillä vielä viimeiset erämaaorientoitumiset ja maailmanparantamiset.

16.7.2014
Leirin purku ja Rukalle saunaan ja kotimatkalle.

Jälkipuintia
Meidän reissun aikana joessa oli vettä erittäin hyvin. Tämän jälkeen kuitenkin rupesi taas kantautumaan viestiä, että joki on tosi huonolla vedellä ja kaloja edelleen vähän. Kovasti huolestuttavalta Kuusingin tilanne kuulostaa. Omalta osalta voin laittaa kalattoman reissun osaamattomuuden ja helteiden viaksi, mutta luulisi jonkun aina välillä onnistuvan. Ei voi kuin toivoa, että jotakin radikaalia tapahtuisi voimalan toiminnassa. Valitettavasti en myöskään jaksa uskoa veli venäläisen toimintaan rajan toisella puolella. Lisäksi meidän aina täytyy katsoa myös peiliin. Joella on aina ollut piittaamattomia (sala)kalastajia myös Suomen puolella ja ilmeisesti tulee aina olemaan. Kun lueskelee näitä nettikeskusteluja, niin ei voi kuin hävetä!

Kuusingista on itselleni näiden 20 vuoden aikana kasvanut se kaikista tärkein joki. En pysty sieltä poissakaan olemaan ja täytyy pitää huolta, että seuraavaan Kuusingin reissuun ei enää mene kahdeksaa vuotta!

Kuusingin päiväkirjan täydennystä

Uskomatonta, että Kuusingin retkiin on itselleni tullut kahdeksan vuoden tauko. Nyt tilanteen pääsi korjaamaan, kun teimme Jukka V:n kanssa lyhyen reissun Sipinrinteeseen. Tässä päiväkirjamerkinnät, jotka siirrän myös Kuusingin päiväkirjaan. Myös Kuusingin kuvagalleriaan vein muutaman kuvan reissusta.

13.7.-16.7.2014 Mukana Jukka V & jml

13.7.2014

14.7.2014
Illaksi taas Pystyä ja Hanhivirtaa. No actions.

15.7.2014
Päivälliseksi poronkäristystä mummon muusilla.

16.7.2014
Leirin purku ja Rukalle saunaan ja kotimatkalle.

Jälkipuintia
Meidän reissun aikana joessa oli vettä erittäin hyvin. Tämän jälkeen kuitenkin rupesi taas kantautumaan viestiä, että joki on tosi huonolla vedellä ja kaloja edelleen vähän. Kovasti huolestuttavalta Kuusingin tilanne kuulostaa. Mekään emme saaneet edes mittaharria. Omalta osalta voin laittaa kalattoman reissun osaamattomuuden ja helteiden viaksi, mutta luulisi jonkun aina välillä onnistuvan. Ei voi kuin toivoa, että jotakin radikaalia tapahtuisi voimalan toiminnassa. Valitettavasti en myöskään jaksa luottaa veli venäläisen rehelliseen toimintaan rajan toisella puolella. Lisäksi meidän aina täytyy katsoa myös peiliin. Joella on aina ollut piittaamattomia (sala)kalastajia myös Suomen puolella ja ilmeisesti tulee aina olemaan. Kun lueskelee näitä nettikeskusteluja, niin ei voi kuin hävetä!

Vuosi 2006

30.7.-5.8.2006 Mukana JMT & jml

30.7.2006 klo 09.00
Perillä laavulla klo 7.30. Ensimmäistä kertaa 12 vuoden aikana oli rosmo käynyt. Mitään isoa ei oltu viety, mutta sisään murtauduttu ja tavaroita heitelty pitkin rinnettä. Harmittaa! Nyt taidamme kuitenkin ottaa kolmen tunnin tirsat ja sitten kalalle.

30.7.2006 klo 20.45
Sisäfilepihvit
Kävimme reissun Pystykalliolla ja Hanhivirrassa ilman mainittavia tapahtumia. Hanhisuvannossa kaloja kyllä on kuten ennenkin, mutta miten ne saada ottamaan. No näkeepä edes. Nyt on nautittu illalliseksi sisäfilepihvit valkosipuliperunoilla ja punaviinikastikkeella. Höysteenä tiristettyä fetaa. Ruokajuomana tietenkin hyvää punaviintä. Päälle kahvit ja konjakit. Nyt jaksaa lähteä yökalalle.

31.7.2006 klo 19.00
Rauhoitus alkoi tunti sitten. Olimme sitkeästi loppuun saakka yrittämässä. Kävimme Pikkuvihtamutkasta Sipinlampareeseen asti paikat läpi sekä harri- että taimenperhoilla. Juhku pelasti iltapalan ja sai pari mittaharria Sipinlampareen saaren sivusta. Nyt on edessä ruoan laitto ja sen jälkeen puutalkoot. Lämmin suihku on “kypsymässä” laavun katolla.

1.8.2006 klo 17.55
Rauhoituspäivä on sujunut poikkeuksellisesti vähän jopa sivistyksen parissa. Poronkäristys syntymässä Kävimme hakemassa Aarolta moottorisahan ja sen jälkeen ajelimme maalikylään uuden lukon toivossa. Nyt on ovessa sellainen Abloy, jota murtomies ei helposti hajota. Seuraavaksi on siis odotettavissa, että jotain isompaa on särkyy. Kirkolta ajelimme leirintäalueelle lupien ostoon ja samalla otimme pakkasesta tullessa sinne jätetyn poronkäristyksen. Nyt on puut sahattu ja loistelias poronkäristys syöty. Lupa alkaa klo 18.00 ja eiköhän me jossain vaiheessa ehditä vielä joelle.

2.8.2006 klo 01.45
Istun yksin tulilla. Aaro ja Juhku ovat vielä joella. Ringitimme Pystyä koko illan ja miehiä oli riittävästi ja molemmin puolin. Vastarannan välistä “lirkkijät” saivat jopa hieman hieman mielipiteiden vaihtoa aikaiseksi. Keli oli ja on tosi otollinen. Taivas vetäytyi pilveen ja kaikki piti olla kohdallaan. Taimenet vain eivät ymmärtäneet olosuhteiden erinomaisuutta. Toivotaan, että Aarolle olisi viimeisellä laskulla tarttunut kala.

3.8.2006 klo 13.15
Kaksi iltaa on nyt vietetty Pystyllä. Eilen oli pari kaveria meidän lisäksi, joten rinki pelasi melko jouhevasti. Kalaa näkyi, mutta kenelläkään ei ollut tapahtumia. Taivalkosken miehiä oli neljän sukulaisen voimin viime yön koettelemassa Hanhivirran taimenten hermoja ja olivat todenneet ne hyviksi; ei tapahtumia. Kuulopuheiden mukaan toissayönä olisi virrasta saatu 3,7 kg ja toisen karkuutus.

Päiväkalastus tapahtui eilen perinteisen ns. Carillo-kisan merkeissä. Kisan vei Juhku 38 cm harrilla, Jarilla 36 cm ja Aarolle ei mittakalaa. Nyt suunnistamme yläkoskille,joita Aaro kotimatkallaan lupautui meille neuvomaan.

4.8.2006 klo 19.50
Juhku ja Aaro Kiukaankorvalla Kävimme eilen Aaron kanssa tutustumassa Kiukaankorvaan. Kalastelimme siellä pari tuntia ja harjus oli hyvin otillaan. Eilis ilta kului taas Pystyllä. Menimme sinne about klo 22 maissa ja joessa oli yksi paikallinen nuorimies, joka hetken turinoinnin jälkeen lähti Hanhivirtaan. Saimme kalastaa kahdestaan koko illan. Kahden aikoihin, juuri kun olimme lähdössä, tuli yksi oululainen kaveri ja hän sai jäädä sitten yksistään onneaan koittamaan. Olosuhteet olivat kelin puolesta taas hyvät, mutta tulos silti heikko. Oli kuitenkin hienoa kalastella kaikessa rauhassa.

Tämän päiväisellä päiväreissulla kolusimme Pystykallion, Hanhivirran, Veneensärkemäkosken, Paljakanlampareen ja lopuksi vielä pari tuntia Takkupyörteen kalastelua. Taimenia kyllä näkyi, mutta kalastajien keinot tuntuvan edelleen olevan puutteelliset.

Nyt on edessä viimeinen iltakalastus. Tänään on vähän sadellut koko päivän, joten saatanpa laittaa Sarvijaakon peliin.

5.8.2006 klo 01.45
Pehtoori nöyränä Kuusinki antoi Pehtoorille 3 kg:n Taimenen Hanhivirrasta klo 00.50! Pehtoori kiittää nöyrästi.

5.8.2006 klo 06.00
Kello näyttäisi olevan kuusi ja laavulla kaikki hyvin.

Kuusingin retken jälkilöylyjä
Ottiperho Kuusinki siis antoi taas yhden välivuoden jälkeen taimenen. Olimme viimeisenä iltana eli perjantaina ensin Pystykalliolla, josta parin laskun jälkeen menimme Hanhivirtaan. Laskimme sen alas asti ja totesimme taas kerran, että se on hankala paikka kahlata yöllä. Päätimmekin, että laskemme enää vain yläosaa. Vaihdoin perhoksi tämän ylläolevan otuksen, johon oli ollut jo “imaisu” toisella Pystyn laskulla. Siihen kala sitten otti ja täytyy tunnustaa, että taas kerran ehti sen ensimmäisen sekunnin aikana miettiä montaa asiaa. Olotila vaihtelee epäuskoisesta riemukkaaseen leijuntaan.

Otti tapahtui 00.50 eli pimeimmällä hetkellä. Kala ei tehnyt hirveitä syöksyjä, mutta muuten oli tosi arka ja pelkäsi tietenkin haavimiehen valoa. Käytimme muuten ensimmäistä kertaa haavia, jonka Juhku oli ottanut mukaan ja se toimi erinomaisesti. Suurimman hankaluuden aiheutti pimeys. Kalaa oli mahdotonta nähdä ellei sitä saanut nostettua pintaan. Kala haavittiin kuitenkin onnellisesti n. 15 minuutin väsyttelyn jälkeen ja sillä oli painoa 2,7 kg ja pituutta 65 cm. Yöllä kala fileoitiin ja yhden fileen puoliska loimutettiin ja siksi lukijoiden täytyy ymmärtää tuon viimeisen päiväkirjamerkinnän oudohko ajankohta. Loput palat vakuumiin ja kerrankin oli jopa kotiin tuomiseksi Kuusingin taimenta.

Pojilla oli taas hieno retki. Muutamia harjuksia ruokalakalaksi ja tietenkin tuo taimen aina kruunaa hienon viikon. Porukkaa oli aika paljon ja myös joen keskivaiheilla rupeaa olemaan jo ruuhkaa parhailla paikoilla. Itselle tuo Pystykallio on muodostunut ehkä liiankin tärkeäksi paikaksi ja illalla on vaikea suunnistaa muualle. No nyt varmasti myös Hanhivirran arvo omissa silmissä nousee.

Viikon menu on vielä pakko julkaista eli
1. päivä sisäfilepihvit valkosipuliperunoilla punaviinin kera
2. päivä hirvenlihasäilykepihvit pekonipastan kera höysteenä fetaa
3. päivä poronkäristystä
4. päivä hiilloksella paistetut peruna nyytit
5. päivä harjuskeitto
6. päivä miilunpolttajan pasta