Laskeuduimme Krabille hieman etuajassa n. klo 14.30 paikallista aikaa. Kun kone kurvasi terminaalin eteen, niin sadetta tuli kaatamalla. Ainoa lohtu siinä oli, että sade tuli vetenä eikä lumena! Ensimmäinen kokemus Thaimaan ilmastosta oli hätkähdyttävä. Järjettömän lämmin ja kostea ilma löi vastaan, kun koneesta astui ulos. Lämpötilaero lähtömaahan oli n. 40 astetta. Ensimmäisen iltapäivän käytimme paikkaan tutustumiseen ja romanttiseen rantakävelyyn Ao Nangin rannalla auringon laskiessa. Illalla kävimme nauttimassa ensimmäisen thai-illallisen pienessä oppaiden suosittelemassa paikassa ja ruoka osoittautui taivaallisen hyväksi.

Sunnuntaipäivä käynnistyi aamiaisella, joka oli vähän matkustaneiden matkalaisten mielestä ehdottomasti “paras aamiainen ikinä”. Aurinkomatkojen infon jälkeen otimme ensimmäisen pitkähäntäveneen, jolla posautimme Poda-saarelle. Se on lähin saari Ao Nangista, johon matkaan kuluin n. 20 minuuttia. Siellä Pehtoori löysi itsensä yllättäen perin turistimaisessa asennossa selällään aurinkoa ottamassa. Ei oikeasti pässimpää touhua noin hetkellisesti 🙂 Vähän piti kuitenkin vaellella rannalla myös varsinaisen rannan ulkopuolelle, josta tämä korallikuva

Palasimme iltapäivällä mantereelle ja ilta kului jo totutun kaavan mukaan hyvin syöden. Myös räätälillä piti pistäytyä tilaamassa pellavakopioita.

Maanantai-aamulla oli herätys jo klo 6.30 ja seitsemältä oli Ryan Diversin kuljetus odottamassa hotellin edessä. Ajoimme autolla rantaan, josta ajoimme pitkähäntäveneellä Ryanin laivalle, joka lähti viemään meitä kohti Koh Haa Yai-saaria. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja matkalaisen oli taas helppo näytellä tyytyväistä turistia oppaiden ohkauksessa.

Perillä kolmen ja puolen tunnin ajomatkan jälkeen meitä odotti ensimmäinen snorkaus-kokemus. Noita hetkiä en edes yritä kuvailla, koska se on asia, jonka täytyy itse kokea. Siitä voisi käyttää adjektiiveja uskomaton, käsittämätön, mieletön jne, mutta ne eivät pysty kertomaan mitä vedenalainen maailma avaa korallien ja kalojen muodossa snorklaajan silmien eteen. Eivät näkymät pinnan päälläkään olleet laguuneineen huonot. Hieno kokemus!

Paluumatkalla muodostui hieman pilviä ja sehän tarkoittaa aina upeaa auringolaskua.